joi, 18 septembrie 2014

TABLITA DE LA SINAIA nr. 3

Tb. nr. 3- cel mai comprimat dintre texte !

......... TABLITA DE LA SINAIA nr. 3 .........

- `IP P`I`TOS +, IM SIO TECAO, SI CILI` (C)IO GIE` ROP MUSTE`O.
-IG `IM POI NIP P(I)EO SAI ZAGI ILI` STIO : EI ER (L)ESI (R)EG PORTIO ILEO.
.IG KA` BIR`I* (I)LO ++ L(I)O ZI` ROI, IGI MI(A) NO SOG` I(N) S`CTIO GODI(L)OI ZO, T(T)IN ZAMOL ZIO.
.DUE (D)I GA`I~ TOG` SIG GIG !
.(S)O TIE SO-I EP. PITAGORA, SO IE`ME` POPI IN ZISA M(I)O ES(IO) GI MER M(I)O DA M(I)E. --
...............................................
``Multimea preotilor sfinti, ( imbracati ) in togile lor si razboinicii, iesiti la `ruperea`/ distribuirea mosiilor.
Cand multimea preotilor va veni inapoi, sa-i zici Sf. Sale `sa-si ieie` el in stapanire partea sf. lor (preotilor )
.........
Daca Inaltii Birai* Preasfinti, `le-o zice` sa se adune, sa vina !...dar `sa nu calce` (intre) in Sanctuarul Sf. zeu (Zammol) care apartine numai `Fiilor lui Zamol` !
........
Incercati sa gatati (terminati) toga de `poleiala` cat mai repede !
S-o tina la sine ep(iscopul? / epitropul? ) Pitagora ** putin timp, s-o ia popii (!!) mei.
In anuntata mea vizita, voi merge sa mi-o dea mie. ``

Tablita contine trei texte cu subiect diferit si va fi rediscutata ulterior, deoarece contine cateva date interesante !

* BIRAI (sing: `bireo`-birau ) BIR+REO = `Stapanul cel Tare` ..
Conform DEX, `birau` ar proveni din ....maghiarul (???) `biro` ! :)))))))))))). Dar Deceneu era `MA`ERO BIREO` - Marele BIrau iar `bireo` era unul din cele cinci grade din armata dacilor !...

.Gene Sorge - Limba si scrierea dacilor.
.
.[ p.s.: Nu-mi imaginez -sau mai bine zis; i-mi imaginez ! cum `suna` acest extrem de dificil text, ``tradus`` de autori ce NU AUZISERA de `comprimarea` cuvintelor si de `alternanta consonala`...  ]

Fotografie: Tb. nr. 3- cel  mai  comprimat  dintre  texte !
.
.........  TABLITA  DE  LA  SINAIA   nr. 3 .........
.
-  `IP  P`I`TOS  +, IM  SIO  TECAO, SI  CILI` (C)IO  GIE`  ROP  MUSTE`O.
.-IG  `IM  POI  NIP  P(I)EO  SAI  ZAGI  ILI`  STIO  : EI  ER  (L)ESI  (R)EG  PORTIO  ILEO.
.IG  KA` BIR`I*  (I)LO  ++ L(I)O  ZI`  ROI, IGI  MI(A)  NO  SOG`  I(N)  S`CTIO  GODI(L)OI  ZO,  T(T)IN  ZAMOL  ZIO.
.DUE  (D)I  GA`I~  TOG`  SIG  GIG !
.(S)O  TIE  SO-I  EP. PITAGORA, SO  IE`ME`  POPI  IN  ZISA  M(I)O  ES(IO)  GI  MER  M(I)O  DA  M(I)E. --
...............................................
..
.``Multimea  preotilor sfinti, ( imbracati ) in togile  lor si razboinicii, iesiti  la  `ruperea`/ distribuirea  mosiilor.
. Cand  multimea  preotilor va  veni  inapoi, sa-i zici Sf. Sale `sa-si  ieie` el  in stapanire  partea  sf. lor (preotilor )
.........
.Daca  Inaltii  Birai*  Preasfinti, `le-o zice`  sa se adune, sa vina !...dar `sa nu calce` (intre) in Sanctuarul  Sf. zeu (Zammol) care apartine numai `Fiilor lui Zamol` !
........
.Incercati sa gatati (terminati) toga de `poleiala` cat mai repede !
.S-o tina la sine ep(iscopul? / epitropul? ) Pitagora ** putin timp, s-o ia popii (!!) mei.
. In anuntata mea vizita, voi merge sa mi-o dea mie. ``
.
Tablita contine trei texte cu subiect diferit si va fi rediscutata ulterior, deoarece contine cateva date interesante !
.
. * BIRAI (sing: `bireo`-birau ) BIR+REO = `Stapanul cel Tare` ..  
.Conform DEX, `birau` ar proveni din ....maghiarul (???) `biro` ! :)))))))))))).  Dar Deceneu era `MA`ERO  BIREO` - Marele  BIrau iar `bireo` era unul din cele cinci grade din armata dacilor !...
.
.   --- CITESTE  SI  DISTRIBUIE  MAI  DEPARTE ! ---
.
.Gene  Sorge  - Limba  si  scrierea  dacilor.
.
.[ p.s.: Nu-mi imaginez -sau mai bine zis; i-mi imaginez ! cum `suna` acest extrem de dificil text, ``tradus`` de autori ce NU AUZISERA de `comprimarea` cuvintelor si de `alternanta consonala`... :) ]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu